mandag 23. mars 2009

The Sonics – Strychnine


Det måtte selvfølgelig komme, en egen seksjon med sanger som handler om rus. For å starte i den tunge delen av skalaen, har vi The Sonics. De er kanskje et av de viktigste garagebandene fra 60-tallet. Dagens og gårsdagens punkband har lært mye av denne gruppa. Deres ”Psycho” er en klassiker som fortsatt virker råere enn mesteparten av dagens rock. Den må ha virket direkte farlig i 1965! Jeg elsker The Sonics og i perioder er de mitt favorittband, rett og slett fordi de innehar alt det et godt rockband skal ha. Uansett jeg skulle skrive om ”Strychnine”, som rett og slett er en litt tullete sak om at ingen dop er sterke nok. Neida, her trengs det skikkelig gift! Selvfølgelig gjorde The Cramps en versjon på sin debutplate. Jeg, som mange andre, hørte The Sonics for første gang på Nuggets-boksen. Kanskje de viktigste platene jeg noensinne har eid. Jeg er helt sikker på at jeg kommer innom flere av sangene derifra. Etter å ha saumfart boksen, grov jeg dypere. Jeg kjøpte ”Here Are The Sonics!!!” og kunne ikke få spilt den nok. Vokalist Greg Roslie hyler som en gal Little Richard, men har samtidig en autoritet i stemmen. Bandet skrangler med og matcher Roslies sprengte stemmebånd perfekt. Skal vi tro skriften på omslaget til cden, så sto alle pilene på rødt på miksepulten i studio. Siste vers i sangen overgår mange av de doprelaterte sangene som kom i etterkant.


”If you listen to what I say

You'll try strychnine some day

Make you jump, it'll make you shout

It'll even knock you out”

Kanskje en sang for Pete Doherty og Amy Winehouse?
The Sonics turnerte faktisk for to år siden. Av alle gamle band jeg kunne tenkt meg å se, rager de nok høyest...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar