lørdag 30. mars 2013

Cult of personality

Jeg var 14 år da Living Colour ga ut "Vivid", for 25 år siden (jada, jeg begynner å dra på årene). Den var en åpenbaring etter et helt åttitall med kjip puddelrock (jeg var aldri noen stor fan verken av Motley Crue eller Bon Jovi). Gitarist Vernon Reid var imidlertid mye mer enn en metalgitarist. Det var helt klart fra de første låtene at han både kunne bruke gitaren til å skape et sonisk lydunivers og at han spilte like mye med jazzstrukturer og hip hop-tankegang, som grunnleggende rockstruktur. Jeg var, som du kanskje skjønner, en stor fan. Fra Living Colour fikk jeg innblikk i mer spennende musikk (enn generisk rock med fusspedal som f.eks. Motley Crue) som fishbone og public enemy. Om jeg husker rett spilte Vernon gitar på noen av låtene til Public Enemy. (Et Google-søk viser at han spilte på debuten "Yo bum rush the show").



Men hva gjør  Vernon Reid i dag? Jeg har ikke hørt mye fra ham, noe som sikkert er min egen skyld, for alt det jeg vet. Det var til jeg fant podcasten han har med W. Kamau Bell "The Field Negro Guide To Arts and Culture" (den finnes på iTunes).



Jeg fant ut om podcasten via et intervju med Vernon Reid i The New York Times, som jeg fikk en link til via app-en Flipboard. Uansett, tipset er gitt. Heng løst og vær smart!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar