fredag 21. mai 2010

Funkadelic - Cosmic Slop


For nesten tjue år siden tuslet jeg rundt i en platebutikk i Trondheim på utkikk etter noe nytt og spennende. Det fant jeg for så vidt, men jeg fant også en del eldre vinylplater. I den bunken jeg kjøpte, er vel Funkadelics "Cosmic Slop" den jeg har spilt mest. Hele plata har gått sin seiersgang på platespilleren, og i sin tid begynte jeg å like A Tribe Called Quest fordi de hadde samplet fra denne plata.
Når jeg bestemte meg for å velge en sang, ble det allikevel tittelsporet. En hard rocka funkperle om ei mor som er så fattig at hun må prostituere seg. Hun forsøker å skjule sin skjebne, men barnene kan høre henne be om tilgivelse hver natt. Da jeg kjøpte denne plata, forsto jeg ikke tekstene. Det som slo meg i bakken var rett og slett den fantastiske funkmusikken. Men etterhvert som jeg har tilegnet meg nesten alt det George Clinton har gitt ut (ja, såpass fan er jeg), begynner sosialrealismen i tekstene å sive inn. "Then the Devil sang: Would you like to dance with me, we're doing the Cosmic Slop"

Her er skiva på spotify
og sannelig fant jeg A Tribe Called Quest sin Ham'N'Eggs, hvor de sampler Funkadelic

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar